DOSSIER - Ondernemen, verstandig verzekerd

Zelfstandige, ondernemer, zaakvoerder, vennoot, freelancer … Hoe je jezelf ook noemt, wat jouw specialiteit ook is: wanneer je een eigen zaak hebt, heb je het roer in eigen handen. Maar jammer genoeg kan je nooit álles onder controle houden. Wél kan je je voorbereiden en inlezen.

Deel op Facebook X LinkedIn
 Maak een afspraak 

Goed verzekerd starten met ondernemen

Denisha werkt al jaren met plezier op de salesafdeling van een bekende retailer, maar kan de ondernemersmicrobe die al enkele jaren kriebelt niet langer negeren. Ze springt in het diepe en begint als zelfstandige: op haar webshop met unieke schoenen kan ze haar passie voor mode én haar ondernemingszin kwijt.

Natuurlijk stapt Denisha niet onbezonnen in haar avontuur. Ze heeft dan wel ervaring met sales, maar weet dat er bij ondernemen véél komt kijken waarin ze voorlopig niet zo thuis is. Verzekeringen bijvoorbeeld, hoe zit het daarmee?

Knoop doorgehakt! Je gaat voor je eigen zaak. En of je nu start als freelancer-recht-van-school of eerst ruime ervaring opdeed in het bedrijfsleven, of je nu een winkel opent of een dienst gaat aanbieden, of je nu in je eentje begint of een draaiend bedrijf overneemt … je bent voortaan een ondernemer. Een boeiende wereld gaat voor je open, op alle mogelijke manieren. Op het vlak van je verzekeringen zijn wij er uiteraard om je op weg te zetten.

Verzekeringen voor startende ondernemers

Als je een eenmanszaak of een vennootschap opricht, ben je wettelijk verplicht om bepaalde verzekeringen te nemen. Welke dat precies zijn, hangt af van wat je onderneming doet.

Daarnaast zijn sommige niet-verplichte verzekeringen wél heel interessant. De belangrijkste zetten we hier voor je op een rijtje.

Deze verzekeringen moet je bedrijf verplicht afsluiten:

  • Een ziekteverzekering is verplicht voor iedereen die in België verblijft, particulier of ondernemer.

  • Heeft je onderneming medewerkers in dienst? Dan is ook een arbeidsongevallenverzekering een must-have.

  • Voor elk bedrijfsvoertuig heb je een autoverzekering nodig, enkel het gedeelte ‘burgerlijke aansprakelijkheid auto en bestelwagen’ is wettelijk verplicht.

  • Als je zaak gevestigd is in een publiek toegankelijk gebouw van meer dan 1000 vierkante meter moet je ook een verzekering burgerlijke aansprakelijkheid brand & ontploffing afsluiten.

  • Heb je een gereglementeerd beroep, zoals arts of advocaat, dan heb je een beroepsaansprakelijkheidsverzekering nodig.

  • Een verzekering tienjarige aansprakelijkheid is verplicht voor architecten en aannemers.

Daarbovenop raden we je aan deze verzekeringen te overwegen:

  • Een verzekering burgerlijke aansprakelijkheid onderneming (BA Onderneming of BA Uitbating): deze vergoedt derden wanneer jouw onderneming hun op een of andere manier schade berokkent. Bijvoorbeeld wanneer een klant door een vergissing van jouw medewerker zelf een deadline mist, of wanneer je bedrijf een tuin aanlegt en per ongeluk met een graafmachine een woning beschadigt.
  • Een interessante uitbreiding kan een verzekering voor productaansprakelijkheid (BA Producten of BA na levering) zijn. Die dekt schade bij derden ná de uitvoering van jouw dienst of levering van je product.
  • Een verzekering gewaarborgd inkomen houdt je inkomen op peil wanneer je een tijdje arbeidsongeschikt bent, via een maandelijkse vergoeding bovenop het bedrag dat het ziekenfonds je uitkeert.
  • Verzekering voor bestuurdersaansprakelijkheid

  • Verzekering voor bedrijfsschade

Twijfel je welke verzekeringen op dit moment nodig en nuttig zijn voor jou? Kom eens langs, wij helpen je het bos door de bomen te zien.

En heb je al nagedacht over wat zelfstandig worden betekent voor je privéleven? Lees hier waarmee je rekening moet houden.

Een bedrijfsgebouw kopen of huren: waarop moet je letten?

Denisha’s webshop loopt goed. Klanten uit binnen- en buitenland kunnen haar selectie aan exclusieve schoenen al snel smaken, waardoor ze vlot haar vooropgestelde targets haalt. De logeerkamer die ze opofferde voor de voorraad werd snel te klein, ondertussen moest de auto zijn plek in de garage afstaan.

Tegelijkertijd begint Denisha te dromen van een vaste fysieke winkel. Vorige zomer had ze een pop-up in Antwerpen en die draaide een verbazingwekkende omzet …

Is het tijd om uit te kijken naar een bedrijfspand? Een eigen plek voor haar zaak, met een winkel én een opslagruimte voor wat ze online verkoopt?

Kopen of huren, wat doe je het best?
Je huis als bedrijfsgebouw

Als startende zelfstandige of eenmanszaak, kan je vaak gewoon van huis uit werken. Denk er dan aan om een deel van de kosten die dat met zich meebrengt als beroepskosten in te brengen: verwarming, elektriciteit, internetverbinding, je gsm-abonnement, computer … Ook een percentage van je brandverzekeringspremie valt hieronder, zeker als je zoals Denisha je logeerkamer omvormde tot je werkruimte.

Voordelen van eigen bedrijfspand

Doorgaans is het financieel interessanter om voor je bedrijf een gebouw te kopen dan er een te huren, want een maandelijks huurbedrag ligt vaak hoger dan de maandlasten van een investeringskrediet voor een gelijkaardig pand. Bovendien stijgt een eigen bedrijfsgebouw over het algemeen in waarde in de loop van de jaren. Dat maakt het meteen ook een investering op de lange termijn: een investering in je pensioen dus.

Een gebouw huren voor je onderneming

Wanneer je niet van plan bent om zeker een tiental jaar in hetzelfde gebouw te blijven, bijvoorbeeld omdat je onderneming nog sterk zal groeien, is huren interessanter dan kopen. Zo hou je (als starter) meer budget vrij om in andere zaken te investeren. Ook wanneer de prijzen van bedrijfspanden heel hoog liggen, kan huren tijdelijk voordeliger zijn.Zoek je een pand op een specifieke plaats, zoals een populaire winkelstraat? Dan heb je soms geen andere optie dan te huren, tot de dag dat er een pand te koop komt.

Over het algemeen geldt: zodra je onderneming stabiel groeit, is de kans groot dat een eigen pand financieel interessanter is dan een huurpand.

Stap voor stap het juiste bedrijfspand aankopen
Zoek uit wat je bedrijf nodig heeft

Hoe ziet je onderneming er vandaag uit en hoe verwacht je dat ze zal evolueren? Hoeveel ruimte is daarvoor nodig, hoe vlot moet het pand bereikbaar zijn, heb je parkeerplaats nodig, doet het uitzicht van het gebouw ertoe? Lijst het allemaal op én overweeg wat voor jou prioriteit heeft. Zet daarnaast welk budget je onderneming aan een pand kan spenderen.

Pand op het oog? Weet wat je koopt!

Neem iemand met kennis van zaken mee om het bedrijfspand te beoordelen voor je het koopt (net als wanneer je als particulier een huis koopt). Controleer de staat van het gebouw, zodat je kunt inschatten welke kosten er de komende jaren kunnen opduiken.

Kijk ook na of je met je nieuwe bedrijfsgebouw zal mogen doen wat je er van plan bent. Aan de hand van het Gewestplan controleer je welke bestemming het perceel heeft. Mogelijk beperken ook bepalingen van een Bijzonder Plan van Aanleg (BPA) of een Ruimtelijk Uitvoeringsplan (RUP) wat je mag uitspoken op die plek. En heb je daarnaast nog andere vergunningen nodig?

Ten slotte is het een pand op een bedrijventerrein belangrijk dat je van de verkoper het verplichte bodemattest krijgt. Zo weet je of de bodem mogelijk vervuild is en of je die moet saneren voor je er je zaak kunt vestigen.

Verzeker je bedrijfsgebouw

Uiteraard heeft je bedrijfsgebouw - of je het nu koopt of huurt - een degelijke brandverzekering nodig. Die beschermt je onderneming tegen brand, waterschade, schade door natuurrampen … en vaak ook tegen inbraak en diefstal.

Een interessante stap verder is een bedrijfsschadeverzekering, die je van een inkomen verzekert als dat door materiële schade uitblijft. Met een Multirisicoverzekering of Patrimoniumverzekering zit je nog meer safe. Zo’n polis dekt o.a. ook schade aan je roerende en onroerende goederen door kwaadwillige beschadiging (bv. vandalisme aan je verkoopautomaat), een aanrijding door een voertuig van derden en - wanneer je daarvoor kiest - ook inkomstenverlies door bijvoorbeeld wegenwerken of diefstal van je betaalsysteem.

Bedrijfsvoertuig nodig? Denk zeker hieraan

Als schilder kan Filip niet zonder zijn bestelwagen. Maar gisteren liet die het afweten, gelukkig pas ‘s avonds na het werk. Je kunt je het gedoe wel inbeelden: wachten op de pechdienst, laten slepen naar de garage … Zijn buurvrouw Denisha stond hem tevergeefs op te wachten voor hun wekelijkse padelmoment.

Gelukkig kreeg de garagist Filips bestelwagen vanmorgen vrij vlot weer aan de praat. Hij vertelde er wel bij dat ook de versnellingsbak stilaan aan het eind van zijn Latijn komt. Filip beseft dat het tijd wordt om uit te kijken naar een betrouwbaarder exemplaar.

De kans is groot dat je zonder auto of bestelwagen je job als zelfstandige niet naar behoren kunt uitvoeren. Je gaat dus niet over één nacht ijs om er een te kiezen. Maar waar moet je allemaal aan denken wanneer je een nieuw bedrijfsvoertuig kiest?

Kopen of leasen?

Een voertuig kopen is over het algemeen voordeliger, maar het betekent wel dat je de volledige aankoopprijs in een keer moet betalen. Ook moet je een aangekocht voertuig boekhoudkundig afschrijven. Wanneer je een auto of lichte vracht leaset, neem je de leasefacturen gewoon als kosten op in je boekhouding.

Fiscale aftrekbaarheid

Als zelfstandige met een vennootschap of als eenmanszaak kan je een deel van je autokosten fiscaal aftrekken. Bekijk goed met je boekhouder over welk percentage dat in jouw geval gaat, het zal je helpen de best geschikte auto of bestelwagen te kiezen.

Overweeg elektrisch

Tegen eind 2026 zijn alleen nog auto’s die geen broeikasgassen uitstoten 100% fiscaal aftrekbaar voor bedrijven. Lees er deze blog over elektrische bedrijfswagens op na en kom te weten hoe het fiscale regime voor groene bedrijfswagens de komende jaren evolueert.

Bescherm je bedrijfswagen

Zonder auto of lichte vrachtwagen wordt je werk een stuk moeilijker. We raden je dus aan die extra te verzekeren en daarin verder te gaan dan de verplichte autoverzekering.

Overweeg zeker:

  • Een omniumverzekering
    Of je nu een gedeeltelijke omnium of een full omnium neemt, je bent verzekerd voor gebroken autoruiten, schade door inbraak, natuurgeweld (bv. hagel) en dieren (bv. knagende marters). Een volledige omnium (full omnium) verzekert bijna álle mogelijke schade, ook wanneer je daar zelf aansprakelijk voor bent.
  • Een verzekering vervoerde goederen
    Deze polis dekt beschadiging en eventueel diefstal van de inhoud van je bestelwagen, zoals je werkmateriaal of goederen die je moet leveren. In dit artikel lees je een reeks tips om je bestelwagen tegen diefstal te beschermen.

Hoe je materiaal en je gegevens beschermen tegen diefstal?

Voor zijn schilderwerken heeft Filip heel wat materiaal nodig: een voorraad verf in alle kleuren van de regenboog, ladders en stellingen, verfrollen en -kwasten, plamuurmateriaal … Samen met zijn onmisbare bestelwagen staan die veilig in de opslagruimte naast zijn huis.

Nu wel … Zo’n drie jaar geleden had een minder eerlijke ‘ondernemer’ uit de omgeving óók een hoge ladder nodig. Niet om een hoge dakgoot in een nieuw tintje te verven, maar om via een dakraam in te breken in de verderop gelegen villawijk. Door de ladderdiefstal moest Filip met schaamrood op de wangen aan enkele klanten vertellen dat hun afbladderende dakgoot een week langer ongeverfd zou blijven.

Nog vóór hij een nieuwe ladder had, sloot hij een diefstalverzekering af.

Jaar na jaar groeit je onderneming. En de inboedel van je bedrijfsgebouw, de toestellen en machines die je nodig hebt, je voorraden … die groeien allemaal mee. Om nog maar te zwijgen van de hoeveelheid gegevens die je over de jaren heen allemaal verzamelt. Het lijkt te veel om op te noemen, maar kan je het missen? Waarschijnlijk niet, dus zorg dat alles goed beschermd is.

Materiaal beschermen met een diefstalverzekering

Een diefstalverzekering voor je bedrijf is een zaakschadeverzekering. Dat betekent dat ze tussenkomt wanneer je schade lijdt aan de eigendommen van je onderneming. Ze compenseert ook het verlies aan inkomsten dat door die schade veroorzaakt wordt.

Gegevens beschermen tegen cybercriminaliteit

Wist je dat 4 op de 10 kmo’s al het slachtoffer werden van cybercrime? Wees online inbrekers te slim af en bescherm ook je virtuele eigendommen. We verzamelden een heleboel tips en tricks in dit artikel.

Voor het eerst medewerkers aanwerven, zo doe je dat

Emma startte na haar studies als zelfstandig grafisch vormgever. En dat doet ze zo goed dat klanten haar voortdurend aanbevelen bij hun kennissen. Na enkele jaren merkt Emma dat ze steeds vaker klanten moet laten wachten. Regelmatig werkt ze avond na avond door om alles gebolwerkt te krijgen. Zo kan het niet verder, ze dreigt het plezier in haar werk te verliezen.

Emma gaat te rade bij haar scoutsvriend Filip, die als schilder al langer enkele werknemers in dienst heeft. Hoe is het om plots iemand aan te sturen? Wat komt er allemaal bij kijken als je een medewerker aanwerft? En de kosten, hoe blijf je die de baas?

Je onderneming loopt op wieltjes. Geweldig! Maar je voelt dat het werk te zwaar wordt om het in je eentje te blijven uitvoeren. Je bent helemaal klaar om er een collega bij te halen. Maar natuurlijk weeg je eerst de voordelen daarvan af tegen de nadelen.

Zet zeker deze zaken voor jezelf op een rijtje:

Personeelskosten?

Naast het brutoloon of de wedde van je medewerker, moet je ook een sociale werkgeversbijdrage betalen. Schakel je een sociaal secretariaat in om de administratieve rompslomp voor je te regelen, dan moet je ook daar rekening houden met extra kosten.

Administratieve verplichtingen?

Zodra je één medewerker hebt, moet je je als werkgever registreren bij de RSZ (Rijksdienst voor Sociale Zekerheid) en een aangifte van tewerkstelling doen. Je moet je ook aansluiten bij een kinderbijslagfonds en een externe dienst voor preventie en bescherming op het werk.

Arbeidsovereenkomst en arbeidsreglement?

Je bent verplicht deze documenten op te stellen en aan je medewerker(s) te bezorgen, naast je andere verplichtingen tegenover je werknemers.

Je werknemers verzekeren: meer dan een arbeidsongevallenverzekering
  • Een arbeidsongevallenverzekering is verplichte kost zodra je werknemers hebt. Deze polis dekt de financiële gevolgen van een arbeidsongeval: een ongeval tijdens het werk - ook tijdens het telewerken - of op de weg van en naar het bedrijf.
  • Andere werknemersverzekeringen móét je niet nemen, maar ze vormen wél een interessant extralegaal voordeel voor je medewerkers. Denk bijvoorbeeld aan een groepsverzekering (die o.a. een aanvullend pensioen voor hen opbouwt) of een hospitalisatieverzekering.

Wanneer maak je van je eenmanszaak een vennootschap?

Nu ze een medewerker in dienst wil nemen en stilaan denkt aan een eigen kantoor, vraagt Emma zich hardop af of het ook tijd is om haar eenmanszaak tot een vennootschap om te vormen. Haar onderneming groeit haar persoon boven het hoofd en ze wil een duidelijkere scheiding tussen haar werk en haar privéleven. Ze wil er niet aan denken dat ze haar gezin met schulden opzadelt door een vergetelheid tijdens haar werk.

Wanneer je eenmanszaak groeit, kom je waarschijnlijk op het punt dat je er goed aan doet ze om te vormen tot een vennootschap. Daarmee beperk je je persoonlijke aansprakelijkheid. En vaak heeft het fiscaal ook voordelen. Maar zet die stap niet te vroeg, want bij een vennootschap komen ook extra kosten en administratie kijken.

Waarom een vennootschap oprichten?
Minder persoonlijke aansprakelijkheid

Heb je een eenmanszaak, dan ben je onbeperkt persoonlijk aansprakelijk voor eventuele schade die je aan anderen berokkent. Als bestuurder van een vennootschap ligt dat anders, zeker wanneer je een verzekering bestuurdersaansprakelijkheid (BA Bestuurder) hebt. Die beschermt je tegen claims van derden die je aansprakelijk houden voor je fouten als bestuurder.

Financiën gescheiden

Omdat je vennootschap een aparte rechtspersoon is, heeft ze een eigen financieel vermogen dat losstaat van je privé-eigendom. Dat betekent dat schuldeisers minder makkelijk aan je privébezit kunnen raken dan wanneer je onderneming een eenmanszaak is.

Minder belastingen

Als eenmanszaak betaal je hogere belastingen op je winst dan als vennootschap. Zodra die winst dus hoog genoeg is, wordt het fiscaal interessant om op een vennootschap over te stappen. Bekijk goed of dit financiële voordeel opweegt tegen de hogere oprichtingskosten.

Samenwerken met zakenpartners

Werk je vast samen met andere ondernemers? Dan doe je er goed aan die samenwerking te formaliseren, want goede afspraken maken goede vrienden. Dat kan bijvoorbeeld door samen een vennootschap op te richten. De FOD Economie helpt je om de best passende ondernemingsvorm te kiezen.

Gemakkelijker over te laten

Komt je pensioen dichterbij of wil je om een andere reden minder met je zaak bezig zijn? Dan kan je een vennootschap stap voor stap, aandeel per aandeel, aan anderen verkopen. Bij een eenmanszaak gaat dat niet: je zaak valt samen met jou als persoon en kan alleen in één geheel verkocht worden.

Je zaak verkopen of overlaten

Filip nadert de 60 en krijgt steeds meer last van zijn knieën. Hoewel hij nog elke dag plezier beleeft aan zijn werk als schilder, eist het fysiek zijn tol. Zijn pensioen is nog niet voor morgen, maar toch denkt Filip stilaan aan uitbollen. Zeker sinds zijn trouwe medewerker Mehdi interesse toonde om op een dag de zaak over te nemen.

Mehdi deelt Filips liefde voor het vak en zijn oog voor precisie, hij zou dé geknipte opvolger zijn. Misschien is er wel een manier om de overname stapsgewijs te laten verlopen? Filip neemt zich voor om zich alvast te informeren over de opties die hij heeft.

Gooi je het over een andere boeg? Of je nu met pensioen gaat, een nieuwe onderneming opstart of nog iets helemaal nieuws gaat doen, je wil dat de zaak die je hebt opgebouwd op haar pootjes landt. Je kan je bedrijf in één keer overlaten, of ze stap voor stap verkopen.

Aandelen uitgeven

Wanneer je aandelen van je onderneming te koop aanbiedt, wordt een deel ervan eigendom van anderen. Dat geeft jou persoonlijk de financiële slagkracht om je middelen in iets anders te investeren.

Aandelen uitgeven kan je ook doen om je bedrijf een kapitaalinjectie te geven. Extra investeerders zorgen ervoor dat je vennootschap financieel sterk staat om de volgende stappen te zetten.

Je onderneming overlaten

Bij een bedrijfsoverdracht komen allerlei aspecten kijken. Van juridisch tot fiscaal en alles daartussenin. Ook het emotionele valt niet te onderschatten. We raden je dus aan om ruim de tijd te nemen om de verkoop van je onderneming voor te bereiden.

  • Bepaal wat je zelf wil en informeer je over de mogelijkheden. Wil je na de overname nog betrokken blijven bij de onderneming? Stappen je kinderen in de zaak? Hoe zit het met de belasting op de meerwaarde van de verkoop? Laat je het bedrijf als handelsfonds over of verkoop je het in aandelen?

  • Maak een plan voor de bedrijfsoverdracht. Beslis over de verkoopwaarde van je onderneming, maak een SWOT-analyse van het bedrijf zodat je beslagen de markt op gaat, bepaal waarop je potentiële overnemers wil screenen, lijst op welke concrete stappen je moet zetten voor je de zaak effectief kan overlaten, …

  • Zet de overname in gang. Nu staat je onderneming écht te koop. Zodra je een overnemer gevonden hebt, onderteken je de nodige contracten. Maak goede afspraken met die persoon over de mate waarin jij betrokken blijft. Uiteraard breng je ook snel je medewerkers, leveranciers en klanten op de hoogte.

Kom gerust eens te rade bij ons op kantoor. We helpen je de juiste aspecten in overweging te nemen en zorgen er uiteraard voor dat je correct verzekerd bent. Voor, tijdens én na de bedrijfsoverdracht.

Met pensioen als ondernemer: denk er vroeg aan

De zaken gaan goed bij Denisha. De laatste jaren kan ze een fijne winst noteren. Ook al is ze nog altijd geen veertig, ze besluit in het nieuwe boekjaar te beginnen bouwen aan haar pensioen. Toen ze nog in loondienst werkte, deed ze al aan pensioensparen. Maar ze weet dat ze als zelfstandige een lager wettelijk pensioen zal hebben. En ze beseft óók dat haar passie voor exclusieve schoenen niet zal verdwijnen, de dag dat ze met pensioen gaat … Tijd om wat meer opzij te zetten voor later, dus!

Hoe gepassioneerd je ook onderneemt, als zaakvoerder van een vennootschap of eenmanszaak begin je maar beter nóg vroeger aan je pensioen te denken dan wanneer je werknemer bent. Want het gemiddelde wettelijke pensioen voor zelfstandigen ligt een stuk lager dan bij werknemers.

Sparen voor je pensioen

Welk wettelijk pensioen je zal krijgen, hangt af van hoeveel jaar je gewerkt hebt, het inkomen dat je tijdens je loopbaan hebt en je gezinssituatie. Op mypension.be kan je een gedetailleerde berekening maken van het bedrag dat je mag verwachten.

Maar wat dat bedrag ook is, om je levensstandaard na je pensioen op peil te houden, begin je best tijdig met pensioensparen. Als zelfstandig ondernemer heb je daarvoor verschillende mogelijkheden, bovenop het klassieke pensioensparen dat je als particulier kunt doen.

VAPZ, Vrij Aanvullend Pensioen voor Zelfstandigen

Dit is fiscaal de interessantste keuze, omdat je het bedrag dat je spaart als beroepskosten kan aftrekken van je inkomen, met een maximum van 8,17% van je beroepsinkomen. Een VAPZ is tegelijkertijd een soort van levensverzekering, die je nabestaanden een bedrag uitkeert mocht jij overlijden voor je pensioen.

Een sociaal VAPZ gaat daar nog verder in en omvat ook uitkeringen wanneer je bijvoorbeeld ernstig ziek wordt of failliet gaat. Kies je voor deze vorm van pensioensparen, dan mag je een groter deel van wat je jaarlijks spaart aftrekken van je belastingen.

POZ of IPT?

Als aanvulling op een VAPZ kan je als eenmanszaak ook nog een POZ of Pensioenovereenkomst voor Zelfstandigen afsluiten. Als je een vennootschap hebt, is een IPT of Individuele Pensioentoezegging voor jou dé manier om extra appeltjes voor de dorst te verzamelen voor je pensioen.

Wat met je onderneming bij pensioen?

We bevelen je aan om enkele jaren voor je de pensioenleeftijd bereikt, te beginnen nadenken over wat je met je bedrijf wil doen. Ga je je zaak overlaten of verkopen? Lees dan zeker deze tips.

Ook wanneer je beslist om je bedrijfsactiviteiten volledig stop te zetten, informeer je je het best goed. Dit zijn de eerste stappen:

  • Laat je zaak schrappen uit de Kruispuntbank van Ondernemingen.

  • Informeer de instanties die de btw en de sociale zekerheidsbijdragen innen.

  • Heb je werknemers? Geef dan ook de RSZ een seintje.

Een erkend ondernemingsloket kan je helpen om alle administratie in orde te brengen.

Aanvullend is het nuttig om te onderzoeken of je na de stopzetting van je onderneming nog een verzekering nodig hebt. Zo’n uitloopdekking (ook wel posterioriteitsdekking genoemd) komt tussen wanneer er na de stopzetting nog schade ontstaat door werk dat jij eerder uitgevoerd hebt. Kom even langs om dit te bespreken, als het nodig is kunnen wij voorkomen dat jij na je pensioen persoonlijk aansprakelijk gesteld wordt en voor de volledige kosten moet opdraaien.


De verzekeringen uit dit artikel

Deze producten worden vernoemd in dit artikel. Nog vragen? We adviseren je met veel plezier.

Cyberverzekering

Het belang van een cyberverzekering is groter dan ooit. Bescherm je onderneming tegen datalekken en cybercriminelen. Deze verzekering van KBC vergoedt de herstellingskosten en roept de hulp in van experts, zodat je bedrijf snel weer aan de slag kan na een cyberaanval.

Collectieve hospitalisatieverzekering

Vergoed de medische kosten van je werknemers bij een ziekenhuisopname door ziekte, ongeval, bevalling of zwangerschapscomplicatie. Bovendien is deze verzekering een mooi extralegaal voordeel voor je personeel.

Lichte vracht

De verzekering voor lichte vracht geeft de nodige bescherming wanneer je onderweg bent. Er zijn verschillende verzekeringsvormen. Gaande van de verplichte aansprakelijkheidsverzekering tot bijstandsverzekering of de verzekering voor vervoerde goederen.

Diefstal van goederen

De KBC-verzekering voor diefstal van goederen beschermt je niet alleen tegen diefstal, maar ook tegen beschadiging bij een poging tot diefstal.

Brand & andere risico's

Deze verzekering gaat verder dan een brandverzekering. Bij brand, vandalisme of storm zijn je roerende en onroerende goederen beschermd.

Gewaarborgd inkomen

Ben je door ziekte of een ongeval arbeidsongeschikt en verlies je daardoor je beroepsinkomen? Dankzij de verzekering gewaarborgd inkomen krijg je elke maand een uitkering, bovenop de uitkering van je ziekenfonds.

Arbeidsongevallen

Een arbeidsongeval is vaak sneller gebeurd dan je denkt. Je bent als ondernemer dan ook wettelijk verplicht om je te verzekeren voor arbeidsongevallen. Kantoor Kiekens geeft je graag meer uitleg.

Burgerlijke aansprakelijkheid

Tijdens het uitoefenen van je bedrijfsactiviteit kan er al eens iets mis gaan, waardoor je schade veroorzaakt. De verzekering burgerlijke aansprakelijkheid voorgoed de schadelijder in jouw plaats. Zo bescherm je jouw bedrijf of vereniging.

Beroepsaansprakelijkheid

Bescherm je bedrijf tegen schadevergoedingen van derden. Een verzekering voor beroepsaansprakelijkheid vergoedt de persoon of het bedrijf dat schade lijdt door jouw beroepsfout.

Sociaal VAPZ

Een Sociaal Vrij Aanvullend Pensioen voor Zelfstandigen zorgt voor een maximale bescherming en fiscale voordelen. Jij en je nabestaanden genieten daarbij van extra financiële bescherming.

IPT

Met een Individuele Pensioentoezegging heb je de mogelijkheid om een aanvullend pensioen op te bouwen en te voorzien in een vervangingsinkomen. Een IPT is enkel voor bedrijfsleiders van een vennootschap.

Hospitalisatie

Een hospitalisatieverzekering staat garant voor een terugbetaling van gewaarborgde kosten bij hospitalisatie. Dat na tussenkomst van de wettelijke ziekteverzekering én zonder wachttijd.

Ongevallen

Bescherm jezelf, je familie en de leden van je vereniging tegen de financiële gevolgen van een ongeval. De persoonlijke ongevallenverzekering van KBC beschermt zelfs de speelkameraadjes van je kinderen.

Brand

Onze KBC-woningpolis dekt meer dan alleen brandschade. Met een brandverzekering of woonverzekering ben je beschermd tegen de financiële risico’s bij schade aan je woning én inboedel.